• خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی دردفتر رييس‌جمهور چه مي‌گذرد؟

    انتصاب مجيد تخت روانچي عضو موثر مذاكرات هسته اي به عنوان معاون سياسي دفتر رياست جمهوري يك اتفاق پرسش برانگيز بود. تخت روانچي جانشين حميد ابوطالبي شد و ابوطالبي

    دردفتر رييس‌جمهور چه مي‌گذرد؟

    دردفتر رييس جمهور چه مي گذرد؟

    عبارات مهم : انتخابات

    انتصاب مجيد تخت روانچي عضو موثر مذاكرات هسته اي به عنوان معاون سياسي دفتر رياست جمهوري يك اتفاق پرسش برانگيز بود. تخت روانچي جانشين حميد ابوطالبي شد و ابوطالبي هم از سمت معاونت به مشاور بودن تنزل درجه پيدا كرد.

    دردفتر رييس‌جمهور چه مي‌گذرد؟

    حكم تخت روانچي را واعظي رييس دفتر امضا كرده و حكم جديد ابوطالبي را رييس جمهور.

    مهاجرت تخت روانچي به نهاد رياست جمهوري به رسانه هاي مخالف دولت اين بهانه را داد كه بگويند تيم مذاكره كننده به دليل شكست برجام هر كدام به گوشه اي فرستاده شده است اند، ظريف سكوت كرده، عراقچي مي خواهد سفير شود و تخت روانچي هم به جايي رفته كه ارتباط چنداني با تخصص اصلي اش ندارد.

    انتصاب مجيد تخت روانچي عضو موثر مذاكرات هسته اي به عنوان معاون سياسي دفتر رياست جمهوري يك اتفاق پرسش برانگيز بود. تخت روانچي جانشين حميد ابوطالبي شد و ابوطالبي

    فارغ از درستي يا نادرستي گمانه زني هاي منتقدان دولت ولی مي توان از چرايي امضاي حكم تخت روانچي و ارتباط آن با ديگر اتفاقات دفتر رييس جمهور پرسش كرد و در مورد مسائلي كه چندي است راجع به رييس دفتر جديد مطرح مي شود تاملي دوباره كرد.

    واعظي بر جاي نهاونديان نشسته هست؛ مردي كه در سكوت كار خود را پيش مي برد و بر كنار رييس جمهور نشستن اصرار عجيبي داشت با تغيير دولت مدتي شايعه معاون اول شدنش هم مطرح بود كه البته كنار زدن جهانگيري تا بدان حد كاري غيرممكن بود.

    واعظي بعد از پيروزي روحاني در سال ٩٢ بر خلاف انتظار به جاي وزارت خارجه به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات رفت، در آن پست خوش درخشيد و با ممانعت از قطع شدن خبر رسان تلگرام در روز انتخابات مجلس و رياست جمهوري نقشي موثر در پيروزي حاميان دولت ايفا كرد.

    دردفتر رييس‌جمهور چه مي‌گذرد؟

    رضايت روحاني از عملكرد واعظي در دور دوم او را به پستي مهم تر اوج كشيد، حالا او هم رييس دفتر رييس جمهور است و وقت ملاقات با ساير وزرا را تعيين مي كند و هم يكي از نيروهاي خودش را جوان ترين وزير جمهوري اسلامي كرده است.

    در پست جديد گويي با واعظي جديدي مواجهيم، در واقع تغييرات در دفتر رييس جمهور به كاهش نقش محمد نهاونديان و حميد ابوطالبي يا آمدن مجيد تخت روانچي ختم نمي شود. فراموش شدن مرتضي بانك كه يكي از موثرترين صورت هاي نهاد رياست جمهوري در دولت يازدهم بود را هم بايد در رديف تغييرات هدفمند دفتر رييس جمهور و مجموعه نهاد رياست جمهوري قرار داد. واقعا واعظي چه سودايي در سر دارد؟ از نظر او تخت روانچي در وزارت خارجه موثرتر است يا در نهاد رياست جمهوري؟ اصلا بودن يك ديپلمات در نهاد چه خاصيتي دارد؟ قرار است اتفاقاتي بيفتند كه نهاد رياست جمهوري بيشتر از سياست داخلي به سياست خارجي بپردازد؟ و اصلا براي پست معاونت سياسي تخصص و مهارت و سابقه اي مرتبط با اين سمت مورد نیاز نيست؟ الان متخصص اين كار در حلقه يك رييس جمهور كيست؟ آشنا در مركز بررسي هاي استراتژيك؟

    انتصاب مجيد تخت روانچي عضو موثر مذاكرات هسته اي به عنوان معاون سياسي دفتر رياست جمهوري يك اتفاق پرسش برانگيز بود. تخت روانچي جانشين حميد ابوطالبي شد و ابوطالبي

    اختلافات واعظي و اصلاح طلبان و فراكسيون اميد را چگونه بايد تحليل كرد؟ شايعاتي است بي اساس يا روز به روز قوت خواهد گرفت و در بزنگاهي كار دست دولت اعتدال مي دهد؟

    حرف و حديث ها راجع به دخالت رييس دفتر در چينش كابينه دوازدهم و نقش او در اختلافات موجود در حالي است كه خودش مي گويد «دفتر رييس جمهور بايد چشم و گوش وي باشد تا پيش از بيشتر شدن اختلاف سليقه ها به آنها رسيدگي و برطرف كند». تلاش او براي حل و فصل اختلافات موجود به لبخند زدن هاي بعد از جلسه هيات دولت و تكذيب اختلافات، خلاصه مي شود. واعظي در حالي از برقراري روابط صميمانه در دولت مي گويد كه صورت هاي موثري در ميان اصلاح طلبان او را مسوول كاهش نقش جهانگيري در دولت مي دانند.

    دردفتر رييس‌جمهور چه مي‌گذرد؟

    اختلافات رييس دفتر با اصلاح طلبان

    اختلاف واعظي با اصلاح طلبان در دولت دوازدهم اوج گرفته ولی مساله امروز و ديروز نيست. او در انكار نقش اطلاح طلبان در پيروزي روحاني نه تلويحا و با اشاره غير مستقيم كه با صراحت وارد ميدان شده است است و در يكي از سخنراني هايش نقش اصلاح طلبان در پيروزي روحاني را آنگونه كه بود نپذيرفت. مصداق اين مدعا چالش لفظي او با محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد در ماه هاي پيش از انتخابات مجلس است جايي كه يكي از بزرگان اصلاحات در پاسخ به واعظي كه مدعي شده است بود روحاني بدون اصلاح طلبان نيز مي توانست رييس جمهور شود، با طعنه گفته بود «حداقل به اندازه همان هفت دهم درصد براي ما نقش قائل باشيد.»

    واعظي البته نقش اصلاح طلبان در انتخابات ٩٤ و كسب ٣٠ كرسي پایتخت کشور عزیزمان ایران را هم كمرنگ مي پنداشت. از همين رو در جشني بعد از انتخابات مجلس پشت تريبون رفت و اثربخش بودن كليد واژه «تكرار مي كنم» را انكار كرد. «اميد» را محصول فكر هم طيفان خود دانست. به اعتقاد او پيروزي در انتخابات مجلس سه ضلع داشت: اعتدال و توسعه، طيف حامي لاريجاني و اصلاح طلبان. بيان اين نظريه از سوي واعظي در همان جلسه مورد اعتراض الهه كولايي فعال سياسي اصلاح طلب قرار گرفت.

    اينگونه اظهارنظرها تنها اقدام عملي براي عبور از اصلاح طلبان نيست و لابي كردن هاي به نفع لاريجاني در جريان انتخابات هيات ريسه مجلس را نيز بايد به آن افزود. لابي گري هايي كه صداي نمايندگان اصلاح طلب را درآورد. چالش كنوني فراكسيون اميد و درگير بودن با رفقاي نيمه راه كه دست ارزش را در حنا گذاشته اند نيز ناشي از همين اعمال نفوذ ها است.

    به همين خاطر است كه انتصاب محمود واعظي به عنوان رييس دفتر رييس جمهور اصلاح طلبان را مكدر كرد. چراكه آنها اصرار داشتند كه رييس دفتر رييس جمهور بايد فردي نزديك به رييس جمهور و از ميان بدنه حاميان او باشد نه فردي نزديك به اصولگرايان معتدل. اصلاح طلبان نمي درخواست کردند روزي برسد كه رييس دفتر رييس جمهور پشت تريبون با اصلاح طلبان بحث كند و يك هفته بعد در كنگره حزب خود از لاريجاني به عنوان سخنران دعوت كند.

    صميميت رييس دفتر با علي لاريجاني

    اصلاح طلبان نسبت به حسن نيت واعظي اطمينان خاطر ندارند و اين عدم اطمينان ناشي از عملكرد چند ماه او هست. از يك سو اعمال نفوذ در انتصاب وزرايي كه مورد تاييد اصلاح طلبان نبودند و از سوي ديگر بازي در تيم لاريجاني. نزديك ترين فرد دولت به رييس جمهور در حالي به سمت لاريجاني تمايل دارد كه گمانه كانديداتوري علي لاريجاني در انتخابات ١٤٠٠ طرح شده است و حتي برخي از دو قطبي احتمالي لاريجاني- جهانگيري سخن مي گويند. در اين بين مشاهده مي شود كه اسحاق جهانگيري با وجود نقش موثري كه در پيروزي روحاني در انتخابات ٩٦ ايفا كرد، در دولت كم فروغ تر از قبل شده است هست. جهانگيري كه در دولت يازدهم به واسطه عملكرد رييس دفتر رييس جمهور مرجع وزرا بود حالا به واسطه رفتن نهاونديان به معاونت اقتصادي و آمدن واعظي به دفتر رييس جمهور به حاشيه رانده شده است هست. در اين بين دولتي ها سعي مي كنند هر خبري در مورد استعفا يا اختلاف را تكذيب كنند. ولی ادامه اين روند باعث مي شود ماه هاي آينده خبرهاي بيشتري از دلخوري ها و كدورت هاي موجود منتشر شود.

    بي توجهي به ضعف ها

    اختلاف واعظي با اصلاح طلبان و اعمال نفوذهاي او در جهت تقويت حزب متبوعش تنها نكته قابل توجه نيست. تغيير و تحول در معاونت سياسي رييس جمهور نيز از جمله موضوعاتي است كه نبايد از آن غافل شد.

    ضعف در توجه به سياست داخلي در حالي جلب توجه مي كند كه به ضعف هاي ديگر نهاد رياست جمهوري نيز توجهي نمي شود. دولت يازدهم از همان ابتدا به خاطر عملكرد ضعيف معاونت ارتباطات خود مورد انتقاد بود ولی شاهديم كه در دولت دوازدهم نيز هيچ تغييري در اين بخش مشاهده نمي شود. واعظي نيز به عنوان رييس دفتر بانفوذي كه در همه عزل و راه اندازی ها دخالت دارد، توجهي چنداني به اين بخش نمي كند و ترجيح مي دهد كه وقت خود را صرف مباحث به ظن خود مهم تر كند. او خط دادن به رييس جمهور براي گزینش وزير علوم يا ارتباطات را در اولويت قرار مي دهد و سعي مي كند كه جايگاه مناسبي براي خود در افق ١٤٠٠ بيابد. اينكه معاونت ارتباطات چطور عمل مي كند يا معاون سياسي چقدر بر ساختار سياست داخلي ايران مسلط است در درجه دوم اهميت قرار مي گيرد وقتي رياست دفتر رييس جمهور يكي از پرقدرت ترين سمت ها در ساختار دولت باشد و رييس دفتر مستقر دنبال منفعت خود و هم حزبي هايش باشد.

    وظايف رييس دفتر رييس جمهور

    روشن است كه انجام امور جاري و وظايف روتين رييس دفتر رييس جمهور نيز در قاعده اين هرم قرار مي گيرد. وظايف و مسووليت هايي كه شايد عموم مردم از چند و چون آن چندان اطلاع نداشته باشند. هماهنگي، تهيه و تنظيم اوقات، برنامه ملاقات ها، جلسات، سفرها و ديدارهاي رييس جمهور يكي از همين وظايف است و به موجب آن شاهديم كه رييس دفتر امكان مي يابد كار يك وزارتخانه را سريع راه انداخته و ديگري را ماه ها منتظر نگاه دارد.

    تهيه و تنظيم مشروح يا خلاصه مذاكرات با اشخاص، مقامات داخلي و خارجي از ديگر وظايف رييس دفتر رييس جهمور است و به رييس دفتر وقت مي دهد تا سايه رييس جمهور شده است و همه جا حاضر باشد. اين حضور بدون شك به ياري كساني خواهد آمد كه از هر فرصتي براي پيشبرد اهداف سياسي خود بهره مي گيرند.

    دريافت، ثبت و اعلام نظرات رييس جمهور و انعكاس آن به مراجع ذي ربط سومين وظيفه رييس دفتر رييس جمهور هست. ارتباط با استانداري ها، دستگاه هاي اجرايي، قوه قضاييه، قوه مقننه و… را نيز بايد به فهرست وظايف رييس دفتر افزود. همين وظيفه است كه وقت سازي مي كند تا آن طور كه برخي مي خواهند لابي كنند و دامنه نفوذ خود را از دولت به ساير نهادها بكشانند.

    مديريت تناوب گردش مكاتبات، آماده سازي نامه ها، مستندات و مدارك اداري مرتبط جهت استحضار، هماهنگي در ارايه خدمات پشتيباني، اداري و مالي، پشتيباني امور حفاظتي رييس جمهوري سابق و خانواده آنها، تجهيز و به هنگام سازي حوزه دفتري به فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي چند رسانه اي و نگهداري آن با همكاري ساير واحدهاي ذي ربط و انجام امور مراسلات، مكاتبات، تهيه و تنظيم پيش نويس ها، نامه ها، ويرايش و تلخيص مكاتبات و گزارش هاي استحضاري نيز از ديگر وظايف رييس دفتر رييس جمهور به حساب مي آيد.

    اخبار سیاسی – اعتماد

    واژه های کلیدی: انتخابات | اصلاح طلب | رييس جمهور | اصلاح طلبان | انتخابات مجلس | اخبار سیاسی و اجتماعی

    برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار